29 augusti 2011

Smarrig litteratur

Trillade nyligen över denna ljuvliga bok full av inspiration:
Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk,

 
Det är superduktiga Mia Öhrn som varit framme igen och skapat ytterligare en ljuvlig bok!

Vad är DITT BÄSTA BAKTIPS?

Mitt bästa baktips är att läsa, bläddra i och sluka så många bakböcker som möjligt. Man får inspiration och nya infalls vinklar samt massor av bra tips och trix. 
Sedan är det viktigt att VÅGA utmana sig själv att prova nya recept.

Jag utmanar ofta mig själv på ett halvt galet sätt: Jag bakar några olika, för mig tidigare helt oprövade, recept straxt innan gästerna kommer. Självklart kan jag inte följa ett recept, det är omöjligt. Jag är tvungen att hitta på egna varianter av ALLT.

Igår hade vi kräftskiva här hemma. Vad gjorde jag några timmar innan gästerna kom? Jo, bakade tre nya recept. 
Det blev mörka chokladcupcakes med mintfrosting och krossade mariannekarameller på toppen, rosencupcakes med vit choklad  och rosenfrosting med hjärtströssel samt matiga lerkrukfrallor med smarriga frön på toppen (lerkrukfrallorna fungerade som placeringskort innan dom åts upp).
Som tur är brukar bakverken bli lyckade, så även denna gång. 50 cupcakes  och 20 lerkrukefrallor tog slut på 12 gäster...


Missa inte denna inspirationskälla!

2 kommentarer:

  1. Vilken läcker bok, den innehåller ju allt som är trendigt nu, så smart att samla allt på ett ställe=)

    Nu finns dina vackra Stockrosor på min blogg. Då får du se var jag planterat mina.

    Ha det så fint och baka nu massor av gott!
    Kram,
    Regina

    Ps. Jag är våg och utbildad dekoratör;-)

    SvaraRadera
  2. Mmm det ser supersmarrigt ut! Tyvärr är jag ingen stjärna i köket, men jag brukar ge bort sådana här böcker till min syster som tycker om att baka. Så med lite tur blir jag bjuden sen :) Den här boken blir definitivt hennes nästa födelsedagspresent!

    SvaraRadera