20 oktober 2010

Svarta vinbärs-present från mamma

Jag har fått 10 kg Svarta Vinbär av min söta mamma.

Fram med största kastrullerna, i med bären, fyll på med vatten och så 'tjoff' , så blir det den härligaste svartvinbärssaften man kan tänka sig :-)

Nej, jag glömde inte sockret. Jag skippade sockret helt!
Och tänka sig, saften är ljuvligt god ändå :-)


Det blev hela 11 flaskor saft denna gång ... *lycka*

Tycker så mycket om mina fina flaskor med porslinskorkar och fransk text på. 
Är det någon som vet vad det står på mina flaskor? 


Tog även 1 liter av den avrunna saften och kokade vidare till svartvinbärsgele, för det passar SÅ bra till stekar och annat mumsigt, som mustiga grytor som brukar hamna på bordet under hösten. Så nu har jag även 6 burkar svartvinbärsgelé ... *lycka*




9 kommentarer:

  1. Wow så mycket gott du har bunkrat upp med!!
    Ha en fin dag
    kram Malin

    SvaraRadera
  2. Det var längesedan jag gjorde någon saft nu... Har ju inga småbarn längre, så då går det inte åt någon saft... Men gott är det!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med både saft och gelé, hemmakokt dessutom. Verkligen fina flaskor du har fast franska kan jag ej.
    Ha de bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Men vad gott,,och så mycket..Lyx :)
    Väldigt vackra flaskor...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja det är verkligen lycka och vardagslyx med hemgjord vinbärssaft och gelé.
    Kram:)

    SvaraRadera
  6. Hejsan , vad gott mycket godare med hemmagjort än köpe , Kramen //STINA

    SvaraRadera
  7. Oj, jag har också kokat saft idag!! Men utav röda vinbär och jordgubbar som jag haft i frysen.

    Jättefina rosa kuddar i din soffa, jag gillar rosa året om. Älskar din utesoffgrupp, hoppas vi kan skaffa en sån nån gång.

    Alla kuddarna i mitt inlägg har jag sytt själv :) Har maaassor med kuddöverdrag i mitt lager, hihi!

    Ha det bra och tack för ditt besök hos mig!
    kram, Ann-Christine

    SvaraRadera
  8. Åh, vad härligt! Nu har du väl saft och gelé så det räcker hela vintern. :-)

    SvaraRadera
  9. Åh vad fuskigt! Men jag har ju visserligen 4 satser fläder kvar i min frys o 8 jordgubbs! .... sommar känsla på hösten o vintern är underbar!

    SvaraRadera