14 november 2010

Söndagsbilden Svensk Design hos NK


Söndagsbilden från Inspirationsfabriken och mig
blir idag en ny-gammal svensk designklassiker:

Svensk Design när den är som vackrast


Nu i mitten av november lanserar "NK kök & Porslin" i Stockholm anrika Gustavsberg.

Gustavsberg är Sveriges enda porslinstillverkare och Nordens enda tillverkare av Benporslin.

Bland kollektionerna syns bl a Stig Lindbergs klassiska "Berså", på bilden ovan.

Vem har inte minnen från dessa underbara porslin från Gustavsberg? Alla ljuvliga blommiga serviser med flicknamn t ex...? Lycka är att hitta favoritkakfatet på loppis tillsammans med en blommig kaffekopp i samma serie :-) Hem och fika och minnas tider som gått...


VILKEN GUSTAVSBERG-SERVIS ÄR DIN FAVORIT???


4 kommentarer:

  1. Just precis, en massa minnen väller fram, när man ser de här nostalgiska dekorerna! Speciellt Berså, som finns hemma hos mina föräldrar, kanske plockas de fram idag, för en speciell tår :), till en speciell man :), på hans egen dag!
    Ha'en skön söndag önskar helena!

    SvaraRadera
  2. Min favorit tror jag är röd fasan. Har tallrikar i blå fasan efter min mormor och gillar dom oxå mycke.
    Ha en fortsatt skön söndag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Jag kollar alltid efter dessa på loppisar, men det är det nog fler som gör, för jag hittar aldrig några.
    Tycker de är superläckra...
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig blogg du har!
    Jag är med i julswappen och kikar runt till alla som är med, spännade att framförallt kika in till er "nya" som jag inte "träffat" förut.

    SvaraRadera