1 september 2010

SWAP-dax tema SPA & BARDUM

Åhh, så härligt! Nu är det äääntligen dax att förgylla hösten med en SWAP-omgång, denna gång med temat SPA & BADRUM.
När hösten kryper närmare, (inte än snälla, inte än...) känns det såklart härligt att unna sig ett härligt SPA-besök. Varför inte hemma hos sig själv???
Renoveringtrenden visar att forna badrum nu blir hemma-spa.
Härligt tycker jag!

Själv har vi tre orenoverade 70-tals bad/dusch-krypin i huset.
Grönt porslin.
Gröna väggar.
Gröna golv.
Bruna trädetaljer, lister, dörrar, skåp!
Grönt & brunt = blä!...

Inte blir man glad av ett badrumsbesök här hemma inte, men men, det är bara att uthärda. Alla tre utrymmena är fantastiskt fräscha för att vara drygt 30 år gamla. Hela, rena och enhetliga.
Det fula sitter väl i betraktarens ögon...

Dagens HEMMA-SPA ideal, med SPA och Hotellkänsla, finns inte hemma hos oss...ännu...För renoveringsplaner finns. Men innan vi drar igång så vill jag vara färdigplanerad, färdigritad, färdigmätt och ha färdig inköpslista :-)
Och det är inte så lätt med alla nya ideer som poppar upp och ny inspiration man trillar över. Men i det stora hela så är det på g.

Jag tror det blir tre olika stilar. Iallafall två.
Så här ser mina badrum ut om jag får bestämma:

Badrum 1- Övre plan
Badkar för två med massage. Takfönster. Vägghängd inbyggd Toa. Stort fint handfat, med romantisk kran (guld?). Spegelskåp, breda som rymmer mycket. Högskåp för handdukar och lull-lull. Ljuslyktor för levande ljus. Växter (Orkideer).
Färg: Helkaklat Vitt-Svart-Guld/Silver med lite ljusrosa detaljer. Bra vardagsbelysning, dimbar. Känsla: Lene Bjerre, Au Maison, romantiskt

Badrum 2 - Mellanplan
Duschhörna med invikningsbara glasväggar. Vägghängd inbyggd Toa. Handfat med vattenfallskran. Hotellkänsla. Stilrent. Stramt. Fönster. Växt (Orkideer). Ljuslykta för levande ljus. Helkaklat, kanske svarta väggar och golv. Infällda spots i taket.Känsla: Designers Guild, hotell

3 - Botteplan
Nu separat toa med handfat, separat dusch, separat tvättstuga med bastu. Funderar på att bygga ihop alla funktionerna och ändå slippa få känslan av att "bada i tvättstugan". Känslan får gärna bli lantligt, vitt, ljust, pärlspont, Greengate, Shabby Chic, Madame Stolz, Chic Antiq.

Ja, som sagt. dessa tre badrum är mina önskningar. Inget är spikat. Men planering pågår.
Till dess får jag nöja mig med att mysa
i våra tre 70-tals-gröna våtutrymmen.... :-)


Men vad gillar jag då???
Långa skumbad!!!
Alltid med tända ljus (ALDRIG EL-BELYSNING),
gärna milda doftljus (OBS EJ stankljus typ IKEA!),
gärna mjuk musik.


Mitt badkarsvatten innehåller oftast: badbomber, badkulor, badolja, badpärlor eller liknande. Jag bygger ständigt på min samling av "Mys-produkter" till mina bastrunder. Till detta njuter jag gärna en god kopp te, helst rött champange-te, och några fina praliner.

Min DRÖM-swap-gåva kommer från: Lush, som gör HELT fantastiska badprodukter! se bilderna ovan och under. Har haft lyckan att få en present därifrån för nåt år sedan. En badbomb! Den var fantastisk. Så jag skulle bli överlycklig av att få LUSH-produkter eller liknande :-)!

Mina badprodukter är sällan diskret vita, lantliga, shabby chica... Nej här gäller GLITTER och GLAMOR! Ju mer desto bättre!!!

Finns det något jag INTE gillar???
Jo faktiskt: Vaniljdoft. Myskdoft. Trädoft. Kryddiga dofter.

Annars fungar allt i allmänhet och blommigt och glittrigt i synnerhet :-)

Hoppas nu detta var till lite hjälp för min hemliga vän! Jag skall göra allt jag kan för att hitta något Min hemliga vän gillar :-) Skall nu smyga in på Din sida och leta ledtrådar!

Extra spännande är att gåvorna skall skickas ut senast den 10 oktober. Jag fyller ju år den 9:e ... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar