29 september 2010

Trädgårdsrunda Mina Älsklingar just nu

Sommaren har bjudit på en övermäktig fägring, plantorna ha växt som aldrig förr och uppvisat ett överdåd av skönhet. Rosor, lavendel, aklejor, pioner, malvor, kaprifol, hägg och syrén avslöste varandra från våren tills nyss...Sol, värme, sommar...ahhh... så ljuvligt...

Så kom plötsligt hösten, med lite kallare och klar, krispig luft. Sommarblommorna tappar orken och faller ihop. Vad finns då kvar i trädgården att glädjas åt när höstens vackraste sensommardagar nalkas?

Jag tog med mig kameran och tog en sväng i rabatterna, och se allt vacker jag hittade bland mina älskade Rosa & Vita & Svarta Perenner :-)

Rosa Trädgårdshortensia

Vit Solhatt 'Alba'

Rosa flox ' Danielle'

Rosa Höstanemon, dubbel,  'Könige Charlotte'

Mörkrosa flox

Vit solhatt 'Coconut Lime'

Rosa solhatt 'Pink Double Delight'

Rosa höstanemon enkel, 'Prinsessan Diana'

Mörkrosa Stjärnflocka 'Primadonna'

Vit flox 'Magic fountain'

Svart stockros 'Nigra'

Och senaste älsklingen: Rosa Sköldpaddsört
(Har även vit sköldpaddsört men den har redan blommat ut...)

Så än finns det mycket att njuta av i trädgården!

Hur ser det ut i Din rabatt just nu?


Missa inte TÄVLINGEN med vinster från GREENGATE
som snart kommer här på bloggen!




2 kommentarer:

  1. Hej Helena!
    Vad fint det blommar i dina rabatter fortfarande! Mina är jättetråkiga..skulle behöva göra en rejäl höststädning i både rabatter o trädgård;)

    Har lagt till mig som följare till din trevliga blogg nu!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Oj vad fina blommor du har! och alla i din trädgård, du måste ju ha hur gröna fingrar som helst. Jättebra jobbat!
    Själv har jag en halvvissen tomatplanta kvar på balkongen... de andra växterna och örterna slutade leva för längesen så de åkte till komposten i början på veckan :(

    SvaraRadera