29 januari 2011

Är det dax nu?

Nu när ljuset återvänder, för det är väl en vååår på väg, så händer det ofta "saker och ting" i krukorna på fönsterbrädan. Jag har gjort en genomgång av mina orkideer här hemma, har ju ca 50 st, och jag såg att de flesta satt både nya rotskott och hade nya blomskott på g :-)

Är det dax att plantera om dina orkidéer? Följ guiden nedan så blir det plätt-lätt :-)


Så här gör du:

alt 1. Det här är vad du behöver för
omplanteringen: En ren plastkruka,
vitmossa samt orkidékompost. Du bör även ha en
vass sax, sekatör eller kniv som
desinficeras före användning.
Här planterar vi om en Phalaenopsis. Allt du behöver för omplanteringen
finns att köpa hos bra blomsterbutiker
eller på trädgårdsmässor och utställningar.
alt 2. Börja med att avlägsna torra och
döda rötter om där är några.
alt 3. Placera ett lager vitmossa runt rötterna.
alt 4. Vrid försiktigt ner paketet med
rötterna och vitmossan i krukan
så att inga rötter skadas.
alt 5. Tryck försiktigt plantan mot ena
kanten och fyll på med kompost.
alt 6. Skaka eller slå krukan lätt mot
bordet för att komposten skall
fylla ut utan att bli för hårt packad.
7. Fyll upp med kompost
till kanten.
alt 8. Tryck nu plantan försiktigt
mot andra kanten och
upprepa steg 5-7.
alt 9. Se till så att komposten blir
jämnt fördelad runt om.
alt 10. FÄRDIGT!




Dina orkidéer kommer att tacka dig med nya blad, nya rötter och nya blomstänglar :-)
Har du frågor eller funderingar om dina orkideer får du jättegärna kontakta mig!

Lycka till med vännerna på fönsterbrädan!



4 kommentarer:

  1. Hej Helena!
    Bra information du visar!
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag behövde veta =) Tack för en bra vägvisning. En fråga bara. Där jag har letat har jag bara funnit en storlek på platskrukor. Behöver man inte större och större kruka till orkidéer ju mer de växer som man behöver till vanliga blommor, eller ska man beskära allt eftersom?

    SvaraRadera
  3. Jösses va många orkidéer... :) Kul!
    Himla bra guide... den ska jag spara.

    Ha det gott, kram Marie

    SvaraRadera
  4. Älskar också orkidéer. Har en som jag måste plantera om. Har fått jättemycket rötter så det behövs en stor kruka. Har bara två olika sorter nu, men det får gärna flytta hem några till.
    Hoppas att du får en fortsatt bra helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera