12 januari 2011

Svart vit dröm

TACK för söta kommentaren och flera MAIL ang tapeten i vårt sovrum, som jag visade i gårdagens inlägg. Jag ska göra ett separat inlägg bara om vårt sovrummet framöver så får ni veta "allt" om inredningen :-)

*************************

När jag läste förra numret av Sköna Hem såg jag ett underbart hem med liknande känsla som vi har här hemma . I ett reportage med namnet "en air av Paris" visar de upp en sekelskiftesvåning byggd år 1863 som får mig att vilja flytta in på stört!

Här visar jag  några bilder ifrån reportaget. Njuuut :-)
Vardagsrummet är ­inspirerat av en film om Coco Chanel, men har också tydlig dragning mot Manhattanvåning. Här kontrasterar svärtan i Per Öbergs järnbord för Svenskt tenn, ­spegeln från Housedoctor, bergère­fåtöljerna och lampskärmarna från ­Oscar & Clothilde, mot de ljusa tygerna i howardsoffan från Jio ­möbler och egen­designade mattan i fransk sisal och ull. ­Kuddar från Lisa S ­inredningar. Ljusstakar från Kirk i Köpenhamn. ­Kinesiska skålar från Munka Sweden.


 I hallen en egendesignad matta i sisal / ull och stor lykta från ­Mathilde. Bord och vas, båda Oscar & Clothilde, stolarna är arvegods. Ljusstakar från Gecco.

L ila fungerar oväntat bra som färgtema för barnrummet. Toile de jouy-tapeten heter La musardière och kommer från Manuel Canovas, liksom tygerna i rummet. Gardinstång från Oscar & Clothilde. Byrå Malm från Ikea, nattduksbordet är antikt. Lakan från Åhléns, lampor Hans Mikaels, krukor från Garbo. Fönstersmygen är utbyggd så att Louise kan sitta uppkrupen och titta ut mot gatan.

 Att ha en soffa i matsalen var ett medvetet val. Härifrån vill gästerna aldrig gå hem. En efter en nickar till i soffan allteftersom timmarna går”, berättar Caroline. Kristallkronan från 1700-talet är en bröllopspresent som tidigare hängde i föräldrahemmet. Soffa från Slettvoll, i linnetyg från ­Nobilis. Antikt matsalsbord, ­platsbyggd bokhylla.

Antika silver­föremål. Några är ­arvegods, andra ­inköpta på auktioner.
 
 Köket är ritat av Caroline och platsbyggt med carraramarmor i bänkskiva, golv och över diskbänk. Kran Tapwell, fläkt Murado. Bord och stolar Leksand. Müsliburkar från Day home, brickor Svenskt tenn, Dualitbrödrost.
 
 Sovrummet har heltäckande matta och fodrade gardiner, allt designat av Caroline, liksom den platsbyggda garderoben. Gripsholmsfåtölj från Solgården, överkast från Oscar & Clothilde, tapet Ralph Lauren. Klänning, Manoush.
 
(Bilder & texterna saxade från Sköna Hems reportage)

*********************

Jag tycker hemmet är vackert inrett och ger mig lite vårkänsla med ljuslila sovrum och lindblomsgrön soffa i vardagsrummet :-)


1 kommentar:

  1. Jag tar och flyttar jag med..ler
    Underbara bilder.
    Kram och ha en bra dag.
    Irene

    SvaraRadera